
One stop shop-btw bij herstructurering: zorg of zegen?
Met de invoering van de zogenoemde One Stop Shop-regeling per 1 juli 2021 is voorzien in een eenloketsysteem voor btw verschuldigd in andere EU-landen. De regeling is bedoeld voor binnenlandse ondernemers in de e-commerce, welke goederen of diensten leveren binnen de EU aan particulieren (B2C). Dankzij deze regeling kan de ondernemer telkens volstaan met één ‘gebundelde’ aangifte voor buitenlandse (EU) btw en een centrale afdracht van deze belasting via de Nederlandse Belastingdienst. Daarmee wordt voorkomen de ondernemer extra tijd en geld kwijt is aan het verrichten van administratieve handelingen en de handel is daarmee eenvoudiger en transparanter. Hoe werkt dit systeem en welke voor- en nadelen brengt dit met zich mee, met name in het kader van een (beoogde) kwijtschelding?
1. Van mOSS naar OSS
De One Stop Shop-regeling (hierna: ‘OSS-regeling’) is de opvolger van de mOSS, de mini One Stop Shop-regeling. Laatstgenoemde regeling had (enkel) betrekking op digitale diensten aan particulieren en afstandsverkopen binn...
Voor het lezen van dit artikel is een abonnement nodig. Login of vraag een abonnement aan.
Geen abonnement?
Dank voor uw bezoek! Als bezoeker van HERO kunt u onze blogs en wetenschappelijke artikelen inzien, alsmede een indruk krijgen van de noten en praktijkgerichte artikelen. Om alles in te kunnen zien dient u zich als abonnee aan te melden. Der eerste zes weken is nu bovendien gratis kennismaking.
Neem een abonnementKeywords
Vindplaatsen
Auteur(s)
